Oneerlijke situatie bij verkiezingsborden Nieuw-West

7 augustus 2012

Oneerlijke situatie bij verkiezingsborden Nieuw-West

De SP vindt het een slechte zaak dat partijen die niet in de deelraad van Nieuw-West zitten, benadeeld worden bij het beplakken van verkiezingsborden in dat stadsdeel. Een aantal partijen uit de deelraad heeft zichzelf voorrang gegeven bij het beplakken van de borden en daar de andere partijen niet voor uitgenodigd. SP-fractievoorzitter in Nieuw-West Chris Schaeffer: "Iedereen begrijpt dat dit oneerlijk is voor partijen die niet in de deelraad van Nieuw-West zitten. Ik snap niet dat het stadsdeelbestuur dit heeft toegestaan."

Ondanks een uitdrukkelijke oproep van burgemeester Van der Laan om alle partijen gelijk te behandelen, hebben een aantal partijen in de deelraad van Nieuw-West ervoor gekozen zichzelf een mogelijkheid te geven om hun posters prominent op de borden aan te brengen. Voordat de verkiezingsborden in het stadsdeel werden geplaatst, organiseerden zij een plakmiddag op de gemeentewerf om de borden voor te beplakken, waarvoor alleen partijen uit de deelraad werden uitgenodigd. Nieuwe politieke partijen of partijen die niet in de deelraad zijn vertegenwoordigd werden niet uitgenodigd en werden daarmee dus benadeeld. Chris Schaeffer: "Deze gang van zaken is helemaal niet netjes. Ik wil weten waarom dit niet is tegengehouden door het stadsdeelbestuur, ondanks een uitdrukkelijke oproep van de burgemeester." De SP-fractie in Nieuw-West heeft daarom het stadsdeelbestuur om opheldering gevraagd.