Machtsstrijd gaande in Van der Pekbuurt

26 september 2012

Machtsstrijd gaande in Van der Pekbuurt

SP-fractievoorzitter Daniël Peters is blij met de opstelling van het stadsdeelbestuur, dat er bij Ymere op heeft aangedrongen niet te gaan slopen in de Van der Pekbuurt. Peters: "Huurders, politieke partijen en monumentenorganisaties willen niet dat Ymere gaat slopen in de Van der Pek. Het is goed te horen dat ook het stadsdeelbestuur hierover duidelijk is in zijn gesprekken met Ymere. Des te frustrerender is het dat de woningcorporatie zich doof blijft houden voor alle bezwaren. Dit is een ware machtsstrijd geworden: de volksvertegenwoordiging lijkt niet meer over de volkshuisvesting te gaan!"

Alweer zeven jaar geleden richtte SP-Tweede Kamerlid Remi Poppe het bewonerscomité Van der Pek op omdat Ymere met sloopplannen dreigde te komen. Na acties van bewoners en een uitspraak van het stadsdeel, leek de buurt gered. Peters: "Maar woningcorporatie Ymere is niet gestart met renoveren en pleegt zelfs geen fatsoenlijk onderhoud. Nieuwe bewoners krijgen te maken met de schaarstepunten van Donner waardoor een woning van 40 vierkante meter zo'n 600 euro aan huur doet. De bewoners zijn moe en murw."

Ymere heeft ondanks alle tegenstand een eerste vergunning aangevraagd die nodig is voor sloop van een eerste huizenblok. Volgens Peters gaat het om meer dan alleen die huizen. "Het is de vraag wie er nu eigenlijk de baas is over de volkshuisvesting in Amsterdam-Noord. Als iedereen tegen sloop is, dan moeten we die toch tegen kunnen houden?" De SP is blij met de toezegging van zowel stedelijk wethouder Ossel als het dagelijks bestuur van Amsterdam-Noord om komende maand nog eens met Ymere en bewoners om tafel te gaan. "Ik ga ervan uit dat in die gesprekken er nogmaals op wordt aangedrongen niet te slopen. Intussen zal de SP ook met bewoners de strijd tegen Ymere blijven voeren. Als niemand sloop wil, moeten we het samen kunnen winnen!"