SP doet bewonersonderzoek bij Aireystrook

1 oktober 2012

SP doet bewonersonderzoek bij Aireystrook

Zaterdag is een groep SP'ers samen met de bewonerscommissie begonnen aan een bewonersonderzoek bij de Aireystrook in Nieuw-West. 250 woningen staan op de lijst om gesloopt te worden en de SP wil graag weten hoe de bewoners hierover denken. Fractievoorzitter van de SP in Nieuw-West Chris Schaeffer: "Het is belangrijk om te weten wat de bewoners vinden van de sloopplannen. De sloopplannen zullen voor hen namelijk grote gevolgen hebben."

Er wordt al lange tijd gepraat over sloopplannen van de woonblokken die na de Tweede Wereldoorlog zijn gebouwd. De huizen zijn tijdens de wederopbouw neergezet met speciale bouwtechnieken zodat er zo snel mogelijk weer genoeg huizen konden worden gebouwd. Intussen zijn veel woningen verouderd, is er achterstallig onderhoud en wil de corporatie de woningen slopen.

De SP is tegen sloopplannen. Schaeffer: "In de nieuwbouwplannen verdwijnen de meeste betaalbare woningen en komen er veel duurdere voor terug. De oude buurtbewoners kunnen dan niet meer terugkeren. Vanwege de crisis zijn op veel plekken in het stadsdeel sloopplannen omgezet in renovatie. Vaak zijn bewoners daar veel gelukkiger mee want zijn aan hun buurt gehecht. Met dit onderzoek willen wij kijken of dat ook niet in de Aireystrook kan."