Stadsdeel gaat beter luisteren naar bewoners voor nieuw plan Eilandenboulevard

3 oktober 2012

Stadsdeel gaat beter luisteren naar bewoners voor nieuw plan Eilandenboulevard

De SP is blij dat stadsdeel Centrum het megalomane plan voor de Eilandenboulevaard heeft teruggetrokken en gaat aanpassen. Het stadsdeel deed dit op verzoek van protesterende bewoners en de SP. Fractievoorzitter van de SP in Centrum Nelly Duijndam: "Goed dat het stadsdeel niet haar wil doordrukt tegen de zin in van omwonenden. Wij hopen dat er vanaf nu beter geluisterd gaat worden naar wat de mensen willen."

Dinsdag besprak de deelraad een nieuw plan voor een boulevard tussen het Scheepvaartmuseum en windmolen de Gooyer. In dit plan zouden er monumentale bomen worden gekapt en veel groen aan de oever moest verdwijnen. De sluis de Oesjesduiker zou moeten worden vergroot ten behoeve van de rondvaartbranche. Daarnaast zouden veel van de woonboten moeten worden verplaatst. Het plan zou rond de 9 miljoen moeten kosten. Ondanks een eigen plan van de wal- en bootbewoners en de ondernemers dat drie miljoen goedkoper was enorm veel inspraakreacties en een grootse protestactie had het stadsdeelbestuur nauwelijks iets veranderd aan de plannen.

Duijndam is blij dat het stadsdeelbestuur de plannen nu heeft ingetrokken en binnenkort komt met een aangepast plan waarin de ideen van de Eilandenbewoners meer tot hun recht zullen komen. Duijndam: "Wij waren van meet af aan tegen dit veel te dure, megalomane plan en hebben ervoor gepleit dat het plan van de Eilandbewoners uitgangpunt zou zijn. Dit is een voorlopige overwinning voor de bewoners."