Geef stad charme door verbod steigerdoekreclame

14 november 2012

Geef stad charme door verbod steigerdoekreclame

De SP wil dat stadsdeel Centrum eindelijk het verbod op enorme steigerdoekreclames gaat uitvoeren zodat de binnenstad er weer beter uit komt te zien. Wanneer precies het laatste steigerdoek met megareclame in het centrum zal hangen is immers nog steeds onduidelijk. Tot teleurstelling van de SP wil het stadsdeelbestuur geen definitieve einddatum noemen. SP-deelraadslid Frans Icke: "De megareclames ontsieren het straatbeeld en er is allang een verbod ingesteld. Ongelofelijk dat het stadsdeelbestuur ze nog steeds gedoogt, zelfs nadat straks de contracten zijn beindigd."

De SP voerde in het verleden al vaak oppositie tegen megareclames op steigerdoeken in de historische binnenstad. Volgens de SP ontsieren de huizenhoge en schreeuwerige boodschappen het straatbeeld. Dit voorjaar werd een succes geboekt toen de deelraad een verbod instelde op de megareclames. Onlangs krabbelde het stadsdeelbestuur terug omdat het lastig zou zijn om van de steigerdoeken af te komen. Volgens Icke had het verbod allang kunnen worden uitgevoerd: "De contracten met de reclame-aanbieders lopen weliswaar af op 12 maart 2013, maar bieden duidelijk de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen, als het beleid is gewijzigd. Het verbod op de megareclames op steigerdoeken is op 29 mei 2012 ingegaan, dus waar wachten we nog op?"

Op aandringen van de SP gaf het stadsdeelbestuur wel de toezegging om binnenkort een onafhankelijk jurist te laten onderzoeken wat de gevolgen zijn van het niet meer toestaan van de steigerdoekreclames vanaf maart 2013, als de contracten zijn verlopen. "Als die gevolgen meevallen, kunnen we het dagelijks bestuur opdragen te stoppen met gedogen van die ontsierende megareclames" aldus Icke.