Treed op tegen gevaarlijke toestanden bij renovaties

13 november 2012

Treed op tegen gevaarlijke toestanden bij renovaties

De SP in Oost wil dat het stadsdeel optreedt tegen de gevaarlijke situaties die ontstaan zijn bij de renovatiewerkzaamheden in de Vrolikstraat. Een aantal woningen staat leeg en wordt verbouwd, maar andere woningen worden nog wel bewoond. De verhuurder en de overgebleven huurders voeren een juridische strijd met elkaar. Deelraadslid Tiers Bakker: "De toestand is gevaarlijk en leidt tot veel overlast. Bij n huis kwam bijvoorbeeld het plafond in het toilet naar beneden. Bewoners zijn de dupe omdat de verbouwer geen enkele rekening met ze houdt. Wij willen dat het stadsdeel optreedt tegen deze wantoestanden."

De renovaties in de Vrolikstraat zijn het gevolg van splitsingswerkzaamheden. De eigenaar van de panden wil woningen splitsen in kleinere eenheden en op die manier meer winst maken op verhuur van de huizen. Zittende huurders hebben bij de SP geklaagd dat zij door de verbouwingen worden weggepest. Zij zijn bang dat de eigenaar hen weg wil werken zodat ook hun huizen gesplitst kunnen worden voor extra huuropbrengsten.

Vanwege deze klachten wil de SP dat het stadsdeel zijn uiterste best doet om de huurders te beschermen tegen de gevaarlijke situaties. Bakker: "Wij krijgen heel vaak klachten van splitsingswerkzaamheden die uit de hand lopen en die bewoners de stuipen op het lijf jagen. Het is onacceptabel als op deze manier mensen worden weggepest, dus wij roepen het stadsdeel op toe te zien dat de verbouwingen volgens de regels verlopen en anders de eigenaar aan te pakken."