Tuin van voormalige brandweerkazerne gered

2 november 2012

Tuin van voormalige brandweerkazerne gered

Dankzij een voorstel van de SP blijft de binnentuin van de voormalige brandweerkazerne aan het Haarlemmerplein behouden. Fractievoorzitter van de SP Centrum Nelly Duijndam: "De schaarse tuinen en binnentuinen in het centrum moeten behouden blijven en waar ze verdwenen zijn terugkomen als dat kan. We zijn blij dat we deze binnentuin nu hebben kunnen redden."

De brandweer kreeg in het verleden toestemming om een grote werkplaats in de tuin te bouwen. Dit werd toegestaan omdat het in het belang van de veiligheid van Amsterdam zou zijn. De brandweer maakte echter geen gebruik van de toestemming om te bouwen omdat zij in 2005 als gevolg van de bezuinigingen de kazerne moest verlaten. Onlangs werd voor kazerne een verkoopprocedure gestart waarbij het bouwrecht mee verkocht zou worden. Daarmee zou de tuin dus alsnog bebouwd gaan worden.

Om dit te voorkomen stelde de SP dit samen de PvdA, GroenLinks en fractie Alexandrova in de deelraad met succes aan de orde. Duijndam: "Groen is belangrijk voor om Amsterdam leefbaar te houden dus het is goed dat in een drukke stad als de onze er weer een stukje groen gered is."