Warm onderdak voor de voedselbank

19 november 2012

Warm onderdak voor de voedselbank

De voedselbank in stadsdeel Zuid heeft dankzij een voorstel van SP, GroenLinks en VVD een waardig onderdak gekregen. Sinds een paar weken kan de voedselbank terecht in een gebouw in de Lutmastraat dat eerder door welzijnsorganisatie Combiwel werd gebruikt. SP-fractievoorzitter in de deelraad Roya Moayyed: "Gelukkig heeft de voedselbank een degelijk onderkomen gevonden en kunnen de mensen die het zo zwaar hebben fatsoenlijk worden geholpen."

De voedselbank biedt al zo’n vijf jaar noodhulp aan mensen die niet meer kunnen rondkomen. Wekelijks worden aan zo'n 100 volwassenen en 50 kinderen pakketten met eten uitgedeeld. Tot voor kort deelden vrijwilligers deze pakketten uit in een loods en de mensen die de pakketten kwamen afhalen moesten buiten in de rij wachten. Dankzij het voorstel van SP, GroenLinks en VVD dat in het voorjaar werd aangenomen, heeft de voedselbank nu degelijk onderdak gekregen en hoeven mensen niet meer in weer en wind te wachten. Daarnaast is er nu ook plek voor een kledingbank, kledingreparatie en een kapper die twee keer per week gratis zijn diensten aanbiedt. Door een ander voorstel van SP en VVD komt er extra geld om het gebouw op te knappen. Scholieren van het NOVA-collega helpen mee de ruimte te schilderen en geschikt te maken voor gebruik.

Moayyed is blij dat het voorstel hiertoe heeft geleid: "Het is natuurlijk ontzettend tragisch dat de voedselbank berhaupt nodig is en het liefste zien wij dat ze zo snel mogelijk overbodig worden. Tot die tijd is het goed dat de mensen in ieder geval niet meer buiten in de kou hoeven te wachten op hun pakket en dat er aanvullende diensten zijn voor de mensen die het zo hard nodig hebben."