Oproep aan PvdA-leden om huren betaalbaar te houden

21 januari 2013

Oproep aan PvdA-leden om huren betaalbaar te houden

PvdA-leden die afgelopen zondag hun nieuwjaarsreceptie bezochten werd gevraagd samen met de SP op te trekken tegen de huurexplosie. SP’ers deelden in winterse omstandigheden flyers uit en gingen met de bezoekers in discussie om de leden van deze partij er van te overtuigen dat de huurplannen van deze regering van tafel moeten. SP-fractievoorzitter in stadsdeel Centrum Nelly Duijndam, die ook flyers uitdeelde: "De plannen zullen rampzalige gevolgen hebben voor huurders in Amsterdam. Het is belangrijk dat het protest breed gedragen wordt en daarom doen wij deze oproep aan de PvdA-leden."

De nieuwe regering Rutte-Asscher wil de huurmarkt grondig hervormen. Het puntenstelsel voor sociale huurwoningen wordt afgeschaft en de huurprijs wordt afhankelijk gemaakt van de marktwaarde van een huis. De jaarlijkse huur mag toenemen tot 4,5 procent van die marktwaarde. De SP heeft op www.amsterdam.sp.nl/huurexplosie de stijgingen per buurt in kaart gebracht. Waar de gemiddelde huur van een sociale huurwoning in Amsterdam nu nog 413 is, zal dat in stappen worden verhoogd naar gemiddeld 740, een huurexplosie van 79 procent. In stadsdeel Centrum is de gemiddelde stijging zelfs 142 procent. Huren wordt zo voor veel mensen onbetaalbaar gemaakt.

Veel PvdA-leden deelden de mening van de SP dat dit niet kan en waren bereid dit aan de orde te stellen binnen hun partij. Duijndam: "Wij vinden het belangrijk dat Amsterdam een ongedeelde stad blijft waar ook plek is voor mensen met een kleine portemonnee. Daarom moeten we er samen voor zorgen dat de plannen voor de huurexplosie van tafel gaan!"