Onderzoek naar toegankelijke brug Westerdokseiland

5 februari 2013

Onderzoek naar toegankelijke brug Westerdokseiland

Er komt een onderzoek naar de mogelijkheden om de Han Lammersbrug naar het Westerdokseiland beter begaanbaar te maken. Dat heeft de deelraad van Centrum op initiatief van de SP besloten. Fractievoorzitter van de SP Centrum Nelly Duijndam: "Dit is goed nieuws voor alle bewoners van het Westerdokseiland en vooral voor hen die slecht ter been zijn. Met een onderzoek naar de haalbaarheid van aanpassingen, komt een toegankelijke brug een klein stapje dichterbij."

De Han Lammersbrug, gesitueerd tussen het IJ en de Prinsengracht, verbindt het Westerdokseiland met de Westerdokskade. Toen de brug gebouwd werd was al bekend dat er op het Westerdokseiland ouderen- en rolstoelwoningen zouden komen. Momenteel is de brug echter ontoegankelijk voor veel ouderen en mensen met een handicap maar ook voor mensen met een kinderwagen. Omdat het stadsdeelbestuur al jaren stelde dat de Han Lammersbrug niet verder aan te passen was, liet de SP fractie een ontwerp maken voor een hellingbaan en skatekuil voor het Westerdoksplein. Ondanks dat betrokken ambtenaren en stadsdeelpolitici lovend waren over het voorstel, werd het als te duur verworpen.

De SP legde zich hier niet bij neer en kreeg uiteindelijk de hele deelraad mee om het dagelijks bestuur een onderzoek uit te laten voeren naar de begaanbaarheid van de brug. Duijndam: "We konden ons niet neerleggen bij een brug die tot in lengte van dagen voor veel mensen niet begaanbaar is. Wij zijn blij dat iedereen nu inziet dat er wat moet gebeuren."