Inspreken Actiegroep Houthavens bij deelraad succes

4 maart 2013

Inspreken Actiegroep Houthavens bij deelraad succes

Het inspreken van Actiegroep Houthavens bij de deelraad van stadsdeel West is succesvol verlopen. De roep om duidelijkheid werd begrepen en veel deelraadsleden reageerden positief op de oproep om op zoek te gaan naar oplossingen voor de onzekere bewoners van de containerwoningen in de Houthavens. De stadsdeelwethouder zal in gesprek gaan met de bewoners om meer duidelijkheid te verschaffen en de problemen tevens aankaarten bij de gemeenteraad.

Op de publieke tribune zaten veel bewoners

Een flinke groep bewoners en leden van ROOD was aanwezig om in te spreken over de situatie rondom de studentenwoningen in de Houthavens. De actiegroep wil dat er meer duidelijkheid komt over de toekomst van de containerwoningen en pleit voor voldoende woongelegenheid voor studenten. Tot nu toe worden de bewoners in onduidelijkheid gelaten omdat niet vaststaat tot wanneer ze kunnen blijven wonen. Ook hebben zij meestal geen recht op vervangende woonruimte. In een stad met een tekort van 9000 studentenwoningen is dat een groot probleem.

Na afloop wilden veel deelraadsleden in gesprek met de bewoners

Om het probleem aan de deelraad duidelijk te maken spraken twee bewoners namens de actiegroep Houthavens in en werd een brief uitgedeeld aan de deelraadsleden. Filinta Karabulut, voorman van ROOD Amsterdam is blij met de reactie van het stadsdeel: "Het is goed dat men inziet dat er iets moet gebeuren. We gaan door met de Actiegroep Houthavens en gaan nu in gesprek met de gemeente en het stadsdeel. We zijn nog lang niet klaar en moeten voorkomen dat het bij mooie woorden blijft. Het moet duidelijk zijn dat er een serieuze oplossing moet komen en dat studenten geen wegwerphuurders zijn." Aanstaande dinsdag komen de betrokken bewoners weer bijeen in het actiecentrum van de SP in de Laurierstraat 165.