SP in de bres voor straathandel

23 april 2013

SP in de bres voor straathandel

De SP roept het stadsdeelbestuur op de plekken voor straathandel in het centrum te behouden. Daarnaast wil de SP dat er een einde komt aan de wirwar aan regels rondom straathandel. Bart Uitdenbogaart, duoraadslid voor de SP in Centrum: "Straathandel hoort al eeuwen bij de stad en het is het ook een service voor de bezoekers aan onze stad. Wij vinden het belangrijk dat er goed omgegaan wordt met de straathandel. Het zijn kleine ondernemers en zij veroorzaken nauwelijks overlast."

Onlangs stuurde het stadsdeelbestuur aan de straathandelaren de mededeling dat na de zomer de ijs- en hotdogkarren moeten verdwijnen. Ze zouden niet meer in het ‘mooie’ straatbeeld van een aantal druk bezochte plekken, zoals de Dam, passen. Daarnaast is vaak niet duidelijk wat wel en wat niet mag en lijken vergunningen willekeurig verstrekt te worden. De ondernemers weten vaak niet waar ze aan toe zijn.

Volgens de SP dragen de straathandelaren bij aan de levendigheid van de binnenstad en zorgen zij voor sociale controle en veiligheid. Uitdenbogaart: "We moeten de kleine ondernemers niet hun bestaansrecht ontnemen, alleen maar omdat het centrum ‘mooi’ moet zijn. Achter n verkoper in het stalletje zit vaak nog een hele familie die achter de schermen meewerkt en van de verkoop afhankelijk is."

De SP heeft een voorstel ingediend met verbeteringen voor het straathandelbeleid van het stadsdeel. Zo vindt de SP dat herrie en stank van aggregaten niet bij straathandel horen en pleit daarom voor aansluitpunten voor elektra.