Aandacht voor armoede en wonen tijdens ledendag

25 juni 2013

Aandacht voor armoede en wonen tijdens ledendag

Tijdens de ledendag van de SP Nieuw-West op 8 juni werden twee speerpunten voor de SP de komende tijd extra uitgelicht: kinderarmoede in Nieuw-West en de acties voor de huurders met problemen. De ledendag in de Hofdames (Slotervaart-Noord) werd bezocht door enthousiaste nieuwe SP-leden en al actieve SP'ers in Nieuw-West.

De avond begon met een presentatie van fractievoorzitter in de gemeenteraad Laurens Ivens over de groeiende armoede onder kinderen in Amsterdam. En op de vier kinderen in Amsterdam groeit op in armoede, ook in Nieuw-West hebben steeds meer gezinnen moeite om rond te komen. Iedereen werd stil toen een brief werd voorgelezen: "De leerkrachten valt het ook op dat sommige kinderen geen drinken hebben in de pauze en dat ze een broodje met alleen boter of oud brood mee naar school meekrijgen. Maar het is soms ook zo dat een kind dat altijd een broodje met alleen boter meekrijgt, niets anders zou willen, omdat het kind gewend is aan dat broodje met boter. Als de kinderen jarig zijn melden de ouders meestal de kinderen af, omdat een traktatie de ouders te veel kost." Een schrijnend voorbeeld wat armoede betekent voor een kind. De SP Nieuw-West trekt de komende tijd dan ook het stadsdeel in en gaat op zoek naar verhalen bij mensen in de buurten, bij sportverenigingen, voedselbanken, scholen, enzovoorts. Diverse SP-leden kwamen tijdens direct al met schrijnende voorbeelden.

Eerder op de middag was er een korte introductie over de acties die de SP de afgelopen tijd heeft gevoerd. Bijvoorbeeld als het gaat om de strijd tegen achterstallig onderhoud en sloop van betaalbare woningen (Louweshoek en Aireystrook). Daarnaast zijn de acties voor de komende tijd kort toegelicht. SP-fractievoorzitter in Nieuw-West Chris Schaeffer vertelde waar de SP in de deelraad op veel onderwerpen het verschil maakt.

De middag was vooral ook een gezellige samenzijn met onze leden. Een inspirerende bijeenkomt, de SP Nieuw-West kan er weer tegenaan de komende tijd.