Betrek CBK bij Amsterdam Museum

12 juni 2013

Betrek CBK bij Amsterdam Museum

De SP wil dat het Centrum voor Beeldende Kunst in handen blijft van Stadsdeel Oost en dat het versterkt wordt door samenwerking met bijvoorbeeld het Amsterdam Museum of het Stedelijk Museum. Het stadsdeelbestuur wil van het CBK af en wil het verkopen. SP-deelraadslid in Oost Tiers Bakker: "Wij zien kunst en cultuur als n van de taken van de overheid. Wij voorzien dat door privatisering het aanbod van het CBK verschraalt en minder toegankelijk wordt. Dat moet volgens ons worden voorkomen."

Het CBK is een kunstinstelling die allerhande culturele activiteiten organiseert. Mensen kunnen er kunstwerken lenen, workshops volgen en er is ruimte voor exposities van beginnende kunstenaars. Ook heeft het CBK een kunstcollectie ter waarde van 4 miljoen euro. Al eerder sprak stadsdeel Oost over de privatisering of verzelfstandiging van het CBK. Ook toen kwam de SP in verzet met als resultaat dat de discussie hierover werd uitgesteld.

De SP stelt voor om in plaats van het stadsdeel te verkopen, verdere samenwerking met andere kunstinstellingen te onderzoeken. Bakker: "Op die manier kunnen kunstinstellingen elkaar versterken en kunnen we ervoor zorgen dat het CBK niet alleen behouden blijft voor het stadsdeel, maar dat het nog beter wordt. Juist in deze tijden is het belangrijk dat we onze kunst en culturele verworvenheden niet verkwanselen."