Maak prioriteit van achterstallig onderhoud en kinderarmoede

21 juni 2013

Maak prioriteit van achterstallig onderhoud en kinderarmoede

De SP wil dat het stadsdeelbestuur zich volop gaat inzetten om twee grote problemen in Nieuw-West aan te pakken, namelijk het aantal kinderen dat in armoede opgroeit en het achterstallig onderhoud. Dat is de boodschap van SP-fractievoorzitter Chris Schaeffer in het stadsdeel tijdens de algemene beschouwingen.

De algemene beschouwingen zijn het jaarlijkse moment waarop de deelraad haar mening geeft over de stand van zaken in het stadsdeel en het stadsdeelbestuur haar plannen voor het komende jaar presenteert. Omdat het stadsdeelbestuur weinig nieuwe plannen presenteert in het laatste jaar voor de verkiezingen nam de SP de gelegenheid om de aandacht te vragen voor twee problemen die vaak onderbelicht blijven.

Allereerst is er nog veel achterstallig onderhoud aan woningen. Schaeffer: “Gelukkig zijn hier en daar corporaties wakker geworden en dringt het besef door dat geen onderhoud plegen totdat de vastgoedcrisis voorbij is, geen optie is. Maar helaas is de schimmelwoning nog altijd niet uitgebannen uit Nieuw-West. Wij willen dat het stadsdeelbestuur deze corporaties volop achter de broek aan zit zodat de corporaties doen waarvoor de huurders hun huur betalen. Dat is het regelen van fatsoenlijke en betaalbare huisvesting.”

Het misschien wel meest schrijnende probleem is dat van de kinderarmoede. Eén op de vier kinderen in Nieuw-West groeit op in armoede blijkt uit cijfers van de gemeentelijke dienst Onderzoek en Statistiek. Schaeffer: “Dat is vaak een verborgen probleem, maar als je goed kijkt zie je het overal om je heen. Bijvoorbeeld een kind dat altijd op slippertjes loopt, weer of geen weer. Kinderen in te grote kleding, want op de groei gekocht. Of juist in te krappe kleding omdat er geen geld is voor iets nieuws. Van de meesters en juffen hoor je verhalen van kinderen die 's morgens met een lege maag op school komen of die als twaalf uurtje brood met alleen boter meekrijgen. Daarom roepen wij het stadsdeelbestuur op om het bestrijden van deze schrijnende toestanden tot speerpunt te maken.”

De woorden van Schaeffer maakten veel indruk op de deelraad en verschillende partijen onderschreven de oproep van de SP om het probleem van opgroeien in armoede op de agenda te zetten.