Ondersteuning voor muziekverenigingen in Noord

28 juni 2013

Ondersteuning voor muziekverenigingen in Noord

De gehele stadsdeelraad heeft ingestemd met het SP-voorstel om de muziekverenigingen in Noord te ondersteunen. Deelraadslid Erna Berends: "Deze verenigingen willen graag meer samenwerken met de scholen in ons stadsdeel en kunnen daarnaast ondersteund worden met passende oefen- en opslagruimtes. Wij zijn blij dat het stadsdeel zich hiervoor gaat inzetten."

Een aantal maanden geleden kwam Berends in contact met de muziekverenigingen in Noord: "Ze lieten me weten wel een steuntje in de rug te kunnen gebruiken. Deze verenigingen ontvangen maar weinig subsidie terwijl ze Noord veel teruggeven met optredens en zeer betaalbare muzieklessen. Als er meer samenwerking komt met de scholen kunnen de leerlingen daarvan profiteren en hopen de verenigingen tegelijkertijd leden te kunnen werven."

Doordat het geplande tijdelijke theater op het Buikslotermeerplein niet doorgaat heeft het stadsdeel geld over om aan cultuur te besteden. Volgens Berends levert een investering in de positie van de muziekverenigingen veel op. "Lang niet iedereen weet momenteel dat deze verenigingen voor zo'n 15 euro per maand muzieklessen geven. Dit is ook voor armere ouders te betalen waardoor meer kinderen muziekles kunnen krijgen. Daarnaast leveren florerende verenigingen een positieve bijdrage aan de buurt. Wij zijn benieuwd wat voor moois dit allemaal zal opleveren."