SP maakt Nieuw-West bij-vriendelijk

3 juni 2013

SP maakt Nieuw-West bij-vriendelijk

De SP heeft met succes het stadsdeel Nieuw-West opgeroepen om bij-vriendelijk te gaan handelen en het convenant bij-vriendelijk handelen te ondertekenen. SP-deelraadslid Erik Bobeldijk: "De laatste jaren is het aantal bijen sterk afgenomen. Dit komt onder andere door een bijen-ziekte, maar ook het gebruik van bepaalde onkruidbestrijdingsmiddelen schaadt de bijen. Ik ben blij dat het stadsdeel het convenant bij-vriendelijk handelen gaat ondertekenen."

Meer dan een jaar geleden heeft stadsdeel Amsterdam Oost al besloten om bij-vriendelijk te gaan handelen en was de eerste (deel-)gemeente in Noord-Holland die het convenant ondertekende. Met het ondertekenen van het convenant belooft het stadsdeel onder andere, dat zij actief zal bijdragen om de leefomstandigheden voor bijen te verbeteren en dat zij onkruidbestrijding op een milieuvriendelijke manier zal uitvoeren.

De SP in Nieuw-West diende eerder een voorstel in om te stoppen met het gebruik van het onkruidbestrijdingsmiddel Roundup, dat slecht is voor het milieu en de gezondheid. Er zijn aanwijzingen dat Roundup zou kunnen leiden tot ernstige vergroeiingen bij embryo's en dat het een rol kan spelen bij de ontwikkeling van kanker. Erik Bobeldijk geeft aan: "Helaas is het stadsdeel nog niet gestopt met het gebruik van dit onkruidbestrijdingsmiddel. Stadsdeelbestuurder Verdonk zoekt naar alternatieven, terwijl we uit andere stadsdelen signalen ontvangen dat men al is gestopt met het gebruik van dit onkruidbestrijdingsmiddel. Wij zullen in de raad blijven aandringen op het gebruik van alternatieve onkruidbestrijdingsmiddelen."