Buurten in de Middenmeer

25 juli 2013

Buurten in de Middenmeer

Waarom 500 euro voor een sociale huurwoning vragen als je het drie- of viervoudige kunt vangen? Een gedachte die opgekomen is bij de eigenaar van panden in de Middenmeer (Van der Waalsstraat, Avogadrostraat, Ohmstraat, Berthelotstraat, Edisonstraat en de Marconistraat). Makelaarskantoor Peters & Van der Vloodt laat woningen die leeg komen, ombouwen tot drie of vier studentenkamers. Een lucratieve bezigheid, met het Science Park op een steenworp afstand. Dat de woningen zo aan de krappe huurmarkt onttrokken worden is één van de problemen, zo bleek toen de SP een rondgang door de buurt maakte.

Een ander probleem is de verbouwing zelf. Om kosten te drukken laat Peters & Van der Vloodt de werkzaamheden door Oost-Europeanen verrichten op alle mogelijke momenten in de week. Dit geeft veel overlast door lawaai en stof. Bitter voor de bewoners, die zelf al jaren op noodzakelijk onderhoud wachten. Sinds de bouw in de jaren vijftig, is er nauwelijks onderhoud gepleegd. Vooral het enkele glas is een bron van kou en ergernis.

Bewoners en SP laten het hier uiteraard niet bij zitten. Zoveel mogelijk bewoners worden gemobiliseerd voor een op te richten huurdersvereniging zodat ze sterker staan tegenover Peters & Van der Vloodt. Ze krijgen hierbij hulp van het Wijksteunpunt Wonen. Deelraadslid Tiers Bakker stelt de klachten en overlast aan de orde bij de eerstkomende raadsvergadering.