SP in gesprek met fietsers: betaald fietsparkeren slecht idee

2 september 2013

SP in gesprek met fietsers: betaald fietsparkeren slecht idee

Gesprekken van de SP met fietsers wijzen erop dat een grote meerderheid van de fietsers het een slecht idee vind om betaald fietsparkeren op straat in te voeren. Ruim 80% van de fietsers die de SP sprak zegt niet bereid te zijn geld te betalen voor een fietsparkeerplek op straat. Deelraadslid voor de SP in Centrum Frans Icke: "Het stadsdeel moet afzien van de plannen voor betaald fietsparkeren. Je moet mensen niet straffen omdat ze de fiets nemen."

Onlangs maakte het stadsdeelbestuur bekend dat het wil proberen om op drukke plekken betaald fietsparkeren in te voeren. Naar aanleiding van die plannen heeft de SP een enquête gehouden onder fietsers bij het Centraal Station, de Munt en de Dam. Ruim zeventig mensen werkten mee aan de enquête en één ding is wel duidelijk: bijna iedereen vindt betaald parkeren voor fietsen een slecht idee. "Fietsers zijn de charme van de stad. Jaag die niet weg", aldus een fietser. Alleen wanneer er extra service zoals een overdekking of bewaking aanwezig is, zegt ongeveer de helft van de fietsers bereid te zijn te betalen voor een fietsparkeerplek. De hele uitslag van de enquête vindt u onderaan dit bericht.

De uitkomst van de enqute is een steuntje in de rug voor het SP-standpunt over betaald parkeren. Icke: "Fietsen is gezond en milieuvriendelijk dus we moeten blij zijn dat mensen met de fiets gaan. Het weghalen van fietswrakken en het neerzetten van extra fietsenrekken is een oplossing voor de drukte op een aantal plekken, maar betaald parkeren is dat niet." Over enkele weken vergadert de deelraad over dit onderwerp en dan zal de SP het stadsdeel oproepen te stoppen met de plannen voor betaald fietsparkeren.