Vestia moet stoppen met verplicht huren van parkeerplaats

5 september 2013

Vestia moet stoppen met verplicht huren van parkeerplaats

De SP is blij dat het stadsbestuur woningcorporatie Vestia gaat oproepen om te stoppen met het verplichten van huurders om een parkeerplek te huren. SP-gemeenteraadslid Remine Alberts: "Door de verplichte huur van een parkeerplek kan de totale huur boven de sociale grens komen. Sociale huurwoningen worden door dit addertje onder het gras onbetaalbaar voor mensen met een beperkt inkomen. Ik ben blij dat het stadsbestuur deze praktijken probeert te stoppen en hoop dat Vestia zich wat aantrekt van de kritiek."

De Rotterdamse corporatie verhuurt een complex aan de H.Colijnhof in Nieuw-West met sociale huurwoningen. Een bewoonster zonder auto werd verplicht om een parkeerplek te huren voor 72,54 euro per maand. Alberts: "Met een huur dik boven de 600 euro, servicekosten en een recente huurverhoging kan je niet meer spreken van een sociale huur. Vestia maakt op deze manier misbruik van de krapte op de woningmarkt."

Amsterdamse corporaties hebben afgesproken huurders niet te verplichten tot de huur van een parkeerplek. Maar ook al verhuurt Vestia in Amsterdam, als corporatie van buiten de hoofdstad hoeven ze zich niet te houden aan Amsterdamse afspraken. Alberts: "Het is goed dat het stadsbestuur zich verzet tegen de koppelverhuur. Hopelijk komen er in de toekomst hardere afspraken over de verhuur van parkeerplekken aan huurders in de sociale sector."