Overlastgevende kroegen na drie overtredingen op slot

8 oktober 2013

Overlastgevende kroegen na drie overtredingen op slot

Op initiatief van de SP gaat de burgemeester werk maken van het aanpakken van horecazaken die meerdere keren geluidsnormen overschrijden. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Je moet niet gaan optreden tegen het drinken van een biertje in de kroeg, maar tegen de overlast die sommige cafe's voor de omgeving veroorzaken. Foute kroegen moeten snel achter het hangslot. Zo houd je het nachtleven leuk voor bezoeker en bewoner."

In 2011 stelde de SP al voor om horecazaken die herhaaldelijk de regels overtreden te sluiten. Het stadsbestuur omarmde die aanpak. Eerder dit jaar bleek echter dat geluidsoverlast niet leidt tot een officiële waarschuwing. Dat betekent dat gelegenheden die keer op keer de buurt opzadelen met herrie wel een boete kunnen krijgen, maar na herhaling niet gesloten kunnen worden.

Zo kon het stadsdeelbestuur in Amsterdam-Oost niets doen nadat Hotel Arena de geluidsnormen had overtreden. De SP stelde toen voor om ook geluidsoverlast op te nemen in de sluitingsregels. Nu blijkt dat de stadsdelen en de burgemeester dit plan steunen.