Bevoordeling uitzendkrachten bij huurwoning onacceptabel

4 november 2013

Bevoordeling uitzendkrachten bij huurwoning onacceptabel

Volgens de SP in Nieuw-West zijn de plannen van het stadsdeelbestuur om sociale huurwoningen met voorrang toe te wijzen aan klanten van een bepaald uitzendbureau onacceptabel. Fractievoorzitter Erik Bobeldijk: "Wij strijden al jaren voor meer sociale huurwoningen. Maar dat die met voorrang worden gegund aan mensen die via een bepaald uitzendbureau werken is bizar."

Momenteel wordt door de organisatie Change= in Nieuw-West gewerkt aan een plan waarin kleine sociale huurwoningen worden gebouwd, waarvoor een deel alleen voor mensen met een baan is. Bobeldijk: "We hebben hard sociale huurwoningen nodig. Veel mensen in Nieuw-West kunnen geen woning vinden of hebben moeite om rond te komen. Maar het domste wat je dan kunt doen is deze alleen beschikbaar stellen aan mensen met een baan. Waar moeten mensen die hun baan kwijtraken en een goedkoper huis zoeken dan naartoe?"

De woningen van 28 m2 zouden voor net iets onder de 500 euro per maand (exclusief servicekosten) onder andere exclusief worden aangeboden aan mensen die bij uitzendbureau USG People ingeschreven staan. "Huurwoningen moeten worden verdeeld op basis van de wachtlijst en urgentie. Nu worden mensen die werken via dit uitzendbureau onrechtmatig bevoordeeld. Wat als je ergens anders werkt? Wat als je druk bezig bent een baan te zoeken? Voor die mensen moet ook ruimte zijn in ons stadsdeel", aldus Bobeldijk. SP-raadslid Remine Alberts zal het Amsterdamse stadsbestuur nog om opheldering vragen.