Extra ondersteuning voor ouderen

6 november 2013

Extra ondersteuning voor ouderen

Dankzij een voorstel van de SP komt er betere begeleiding voor ouderen die hulp en financiëe ondersteuning nodig hebben. Stadsdeel Oost trekt twee ton uit om ouderen op weg te helpen met het aanvragen van armoedevoorzieningen en hulp. Tiers Bakker, deelraadslid voor de SP in Oost: "steeds meer ouderen komen door de crisis en de bezuinigingen in de problemen. Deze mensen weten vaak niet de weg te vinden naar de beschikbare armoedevoorzieningen. Het is goed nieuws dat het stadsdeel extra mankracht gaat inzetten om hierbij te helpen."

Onlangs bleek al dat steeds meer ouderen in de problemen komen. Toch zijn er ook regelingen van de gemeente die deze mensen kunnen helpen, zoals kwijtschelding van lokale lasten of een extra toeslag voor mensen die langdurig in armoede zitten. Bakker: "Wij willen dat de voorzieningen gebruikt worden voor de mensen voor wie ze bedoeld zijn. Voor ouderen, die lang niet altijd thuis zijn in de digitale wereld, kan het lastig zijn om hulp aan te vragen. Bovendien weet men vaak niet eens van het bestaan van de regelingen of is men te bescheiden om ze aan te vragen. Wij hopen dat de hulp van het stadsdeel voor de mensen de problemen kan verlichten."