Pak overlast door constructiefouten in architectenbuurt aan

25 november 2013

Pak overlast door constructiefouten in architectenbuurt aan

De SP wil dat woningcorporatie De Key de overlast door constructiefouten in de architectenbuurt gaat aanpakken. De SP bezocht recent twee maal de Architectenbuurt, waar veel bewoners al lang last hebben van verstoppingen, overstromingen, lekkages en schimmel. Onder leiding van SP-raadslid in Oost Tiers Bakker belden SP'ers aan bij tientallen huizen om te vragen hoe groot de problemen zijn. Bakker: "Woningcorporatie De Key laat het er lelijk bij zitten als het erom gaat de problemen op te lossen. De corporatie zal actie moeten ondernemen. Je kunt deze situatie niet laten voortduren."

Bij de bouw twintig jaar geleden zijn er constructiefouten gemaakt. De SP heeft nu nog beter in kaart gebracht waar de problemen zich concentreren. En die problemen zijn groot. Bakker: "Bij sommige panden moeten regelmatig kelders worden leeggepompt, omdat ze onder water staan. Kruipruimtes van huizen zijn ondergelopen. WC's raken verstopt. Er is sprake van schimmelvorming en stank. We zagen volledig verroeste verwarmingen. Als gevolg van de wateroverlast zijn de muren broos. Hierdoor zijn er ook problemen met de elektriciteit. Kans op schokken is aanwezig."

De SP is van plan om het er niet bij te laten zitten. Bakker: "De overlast is enorm groot bij sommige bewoners. We willen dat de wethouder opkomt voor de buurtbewoners en De Key aanspoort tot actie. Allereerst moeten de bewoners duidelijkheid krijgen. Daarnaast moet er - in nauw overleg met de bewoners - een plan worden bedacht om het probleem op te lossen. Wij zullen er bovenop blijven zitten."

De SP'ers werden tijdens het buurtbezoek met nog iets anders geconfronteerd. Een bewoner meldde dat er voor het verwijderen van onkruid in de straten gebruik werd gemaakt van Round Up, een giftig bestrijdingsmiddel. "Een giftig goedje, waarvan je niet wilt dat je kinderen dat aan hun handen krijgen. We zullen de wethouder opheldering vragen", stelt raadslid Geert Ritsema.