Toezicht op horecaoverlast op peil gebracht

8 november 2013

Toezicht op horecaoverlast op peil gebracht

Op verzoek van de SP gaat stadsdeel Oost de capaciteit van het toezicht op geluidsoverlast in de horeca op peil brengen. SP-deelraadslid in het stadsdeel Tiers Bakker: "Als een horecatent de regels aan haar laars lapt moet er een toezichthouder beschikbaar zijn om dat te controleren. Het is goed dat het stadsdeel ervoor zorgt dat het tekort aan medewerkers wordt opgelost zodat omwonenden met klachten aan de bel kunnen trekken."

Tot nu toe was er een tekort aan toezichthouders waardoor het stadsdeel lang niet altijd aan de slag kon met klachten van omwonenden. Bovendien waren er geen toezichthouders beschikbaar in het holst van de nacht wanneer veel horecagelegenheden hun sluitingstijd hebben. Dat wordt opgelost door te handhaving in de weekenden uit te breiden tot 5 uur 's nachts.

De SP vindt het belangrijk dat het stadsdeel serieus omgaat met klachten van omwonenden. Bakker: "Het is te makkelijk om te zeggen dat omwonenden niet moeten zeuren omdat ze in Amsterdam wonen. In onze stad is plek voor uitgaan n voor wonen. Om dat goed samen te laten gaan hebben we met zijn allen regels afgesproken. Het stadsdeel moet klaarstaan om erop toe te zien dat de regels worden nageleefd."