Voorkom doden door verdrinking met trapjes en voorlichting (update)

25 november 2013

Voorkom doden door verdrinking met trapjes en voorlichting (update)

Stadsdeel Centrum legt het idee van de SP om verdrinkingsdoden in de grachten te voorkomen naast zich neer. Dat bleek deze week tijdens een vergadering van de deelraad. SP-deelraadslid Frans Icke is hier boos over: "Ons voorstel was erg goedkoop en simpel, het stadsdeel kon zo aan de slag. Als een ketting of een simpel touw tussen de aanwezige haalkommen ook maar één mens het leven kan redden is dat die kleine moeite dubbel en dwars waard. Het is een slechte zaak dat een meerderheid van de deelraad toekomstige drenkelingen gewoon laat zwemmen."

(Oorspronkelijk bericht 16-2-2013) De SP wil dat er op meer plekken mogelijkheden komen om uit de gracht te klimmen. Daarnaast moet er meer gedaan worden om toeristen op de gevaren van plassen in de grachten te wijzen. Fractievoorzitter van de SP in Centrum Nelly Duijndam: "De grachten blijken naast mooi soms ook zeer gevaarlijk te zijn. De afgelopen drie jaar zijn 51 mensen in de grachten om het leven gekomen, dat is meer dan het aantal verkeersdoden in de stad."

Regelmatig wordt Amsterdam opgeschrikt door het bericht dat iemand verdronken is in een van de grachten. Mensen kunnen om verschillende redenen in de grachten vallen. Volgens de politie gaat het vaak om beschonken wildplassers, maar onlangs verdronk ook een brugwachter die niet meer uit het water kon komen. Als de kademuren dan ter plaatse weinig houvast bieden, kunnen mensen die in het water zijn beland er moeilijk uitkomen en loopt het soms fataal af.

Om hier wat aan te doen heeft de SP een initiatiefvoorstel ingediend in de stasddeelraad. Duijndam: "Op die manier kunnen we proberen het aantal verdrinkingsdoden te verminderen, want dat zijn er nu veel te veel."