Voorkom megahostel Weesperzijde

12 november 2013

Voorkom megahostel Weesperzijde

De SP wil dat het stadsdeel er alles aan doet om de komst van een megahostel met zo’n 1400 bedden aan de Weesperzijde te voorkomen. Deelraadslid voor de SP in Oost Tiers Bakker: "Dit plan moet van tafel. 1400 hostelbedden is een enorme ontwrichting van de buurt. Het stadsdeelbestuur heeft zitten slapen en moet in gesprek met de kopers van het pand. De buurt mag niet de dupe worden van deze blunder."

Onlangs werd bekend dat de gemeente het voormalige gebouw van de brandweer aan de Weesperzijde 99 heeft verkocht. De nieuwe eigenaren zijn van plan een megahostel te openen met zo'n 1400 bedden. Tot onvrede van de SP heeft het stadsdeel veel te afwachtend gehandeld. Bakker: "De verantwoordelijke bestuurder had moeten beseffen met wie hij te doen had toen het gebouw werd verkocht. Nu heeft de buurt hier geen enkele zeggenschap in gehad. Dat staat in schril contrast met de mooie woorden van het stadsdeel over het betrekken van bewoners bij hun buurt."

Het verzet in de buurt is groot, zoals gisteravond ook bleek tijdens de deelraadsvergadering. Veel omwonenden kwamen hun zorgen uiten over de gevolgen voor de buurt. De SP heeft hier alle begrip voor. Bakker: "Dit zou in één klap de grootste accommodatie van het land zijn, middenin een buurt waar mensen rustig wonen. Dat is alle redelijkheid voorbij, en wat ons betreft reden voor het stadsdeel om in actie te komen."