Wees zorgvuldig met cameratoezicht

27 november 2013

Wees zorgvuldig met cameratoezicht

De SP wil dat stadsdeel Zuid zorgvuldig omgaat met cameratoezicht. Het stadsdeel wil steeds meer geld uitgeven aan camera’s op straat, terwijl de deelraad niet op de hoogte wordt gehouden over de resultaten. SP-fractievoorzitter Roya Moayyed: "Cameratoezicht kan in sommige situaties meehelpen onveilige situaties tegen te gaan. Dat moet alleen wel zorgvuldig gaan, want camera's zijn ook een aantasting van privacy en bovendien niet goedkoop. Wij willen dat het stadsdeel de situatie goed gaat evalueren voordat er weer 50.000 euro aan camera’s wordt uitgegeven."

Momenteel is er al veel cameratoezicht in stadsdeel Zuid. In de Pijp hangen zo'n twintig camera's. Begin 2014 evalueert het stadsdeel het camerabeleid en praat de deelraad hierover. Maar nu al schrijft het stadsdeelbestuur in een buurtkrant dat het cameratoezicht werkt, en dat er nieuwe camera's bij moeten komen. Woensdag vergadert de deelraad over dit onderwerp. GroenLinks, SP en D66 willen het stadsdeelbestuur om opheldering vragen. Moayyed: "Wij willen weten waar het stadsdeelbestuur op baseert dat het werkt. Waarom kan het stadsdeel dit schrijven terwijl de deelraad het toezicht nog gaat evalueren? We moeten zorgvuldig omgaan met cameratoezicht en niet klakkeloos het aantal camera’s blijven uitbreiden. En de deelraad moet hierover goed op de hoogte worden gehouden."