SP houdt vinger aan pols bij Knijtijzerpanden

23 december 2013

SP houdt vinger aan pols bij Knijtijzerpanden

Zaterdag organiseerde de SP een kerstactie bij de Knijtijzerpanden aan de Jan Evertsenstraat. Dankzij bewonersacties uit het verleden worden deze woningen nu in fases opgeknapt in plaats van gesloopt. Omdat een deel van de woningen pas in april/mei aan de beurt is voor renovatie, deelde de SP tijdens de koude dagen en zo voor de feestdagen warme tomatensoep, koffie en thee uit. Tegelijkertijd gingen SP’ers in gesprek met de bewoners over de voortgang van de renovatie.

Inmiddels heeft Rochdale centrale verwarming geplaatst in alle woningen. Uit de gesprekken die de SP met bewoners had, bleek dat veel mensen enorm zijn geschrokken van de extra energiekosten. Die kosten rijzen de pan uit omdat veel woningen nu wel cv hebben maar nog geen dubbele beglazing of goede isolatie. Naheffingen van de energiemaatschappij lopen op tot wel 1300 euro per huishouden. Pas in april/mei gaat de volgende fase van de renovatie in. De woningen krijgen dan nieuwe kozijnen, dubbele beglazing, nieuwe balkonhekken en gevelisolatie.

Ook bleek dat veel bewoners klachten hebben over de voorlichting van Rochdale over de renovatie. De planning van de werkzaamheden verandert vaak en bewoners zijn niet goed op de hoogte. De SP gaat nu bij Rochdale aandringen op betere voorlichting over energieverbruik en de voortgang van de werkzaamheden. Dat moet ertoe leiden dat bewoners niet opnieuw verrast worden door torenhoge energierekeningen en dat ze weten waar ze aan toe zijn.