Spaar bomen bouwterreinen zo veel mogelijk

9 december 2013

Spaar bomen bouwterreinen zo veel mogelijk

De SP stelt voor om voortaan in de vergunning op te nemen dat zo kort mogelijk vóór de daadwerkelijke aanvang van bouwwerkzaamheden pas gekapt wordt. Ook zou een kapvergunning weer moeten worden ingetrokken als een bouwproject niet binnen een jaar begint. SP-deelraadslid in Centrum Frans Icke: "Bomen zijn belangrijk om ons centrum leefbaar te houden. Bovendien duurt het jaren voor een nieuwe boom weer net zo groot is als de verdwenen boom. Onze bomen moeten we dus zoveel mogelijk sparen."

Wanneer ergens bouwplannen zijn, worden bomen die daarvoor moeten wijken, al lang voordat de bouwwerkzaamheden beginnen gekapt. Daardoor blijven vlaktes lang leeg. Ook gebeurt het dat bomen soms zijn gekapt, terwijl het bouwplan toch niet doorgaat.

De SP wil dat bomen op en rondom bouwprojecten zo veel mogelijk worden gespaard. Icke: "Soms is het onvermijdelijk dat er bomen worden gekapt op plekken waar gebouwd gaat worden. De projectontwikkelaar is dan verplicht om daarvoor ergens in het stadsdeel nieuwe boom terug te planten. Helaas komt dat er niet altijd van. En soms gaat een bouwplan toch niet door maar zijn de bomen al gekapt. Dan blijft een kaal en braakliggend terrein over. Wij vinden leefbaarheid en groen belangrijk en willen zulke kale vlaktes voorkomen. Onze bomen zo lang mogelijk behoeden voor de kettingzaag, daar gaat het om."