Bewoners Rijnbuurt willen tram 25 terug

21 januari 2014

Bewoners Rijnbuurt willen tram 25 terug

De bewoners van de Rijnbuurt willen tram 25 het liefst vandaag nog terug. Echte alternatieven voor deze onlangs opgeheven lijn zijn er niet, vinden zij. Dat bleek toen de SP zaterdag enquêtes afnam over het openbaar vervoer in deze buurt. De SP is het met de bewoners eens en pleit voor terugkeer van de tram.

Afgelopen week was het een maand geleden dat tram 25 voor het laatst reed. Het GVB beschouwde de lijn als niet rendabel en schafte hem af, ondanks protesten van reizigers. Er kwam geen alternatief. Dit was aanleiding voor de SP om mensen in de Rijnbuurt te vragen naar hun ervaring met tram 25 en het eventuele gemis van deze tramlijn.

Vele van de ruim 70 bewoners die de SP zaterdag heeft bevraagd, maakten regelmatig gebruik van de lijn en beschouwden deze als een goede verbinding met de Pijp, de Albert Cuypmarkt en het Centraal Station. De haltes in de Rijnstraat waren "lekker dichtbij" en maakten de lijn toegankelijk voor mensen op leeftijd en mensen die slecht ter been zijn.

Voor een verbinding met het centrum zijn deze bewoners nu afhankelijk van tram 4 en moeten daarvoor soms meer dan een halve kilometer extra lopen. Voor veel lichamelijk beperkten in de wijk is dat te ver. Daarnaast zit deze tram vaak propvol, mede door de congresbezoekers die van en naar de RAI reizen. Een visueel beperkte bewoner vertelde dat de afstand tot de halte van tram 25 net te doen was, maar dat de halte van lijn 4 voor hem onbereikbaar was. Mensen die nooit gebruik maakten van de 25 hadden het te doen met de ouderen en de lichamelijk beperkten.

Binnen de Stadsregio Amsterdam is afgesproken dat iedere Amsterdammer binnen maximaal 400 meter een OV-halte moet hebben. Door het wegvallen van tram 25 gaat dat niet meer op voor veel inwoners van de Rijnbuurt. Daarnaast gaat het stadsbestuur voorbij aan een aangenomen SP-voorstel waarin gesteld wordt dat het OV in Amsterdam niet mag lijden onder de aanleg van de Noord-Zuidlijn. De SP is dan ook van mening dat een fijnmazig OV-netwerk ook voor bewoners van de Rijnbuurt van belang is.