Bloemetje voor De Key als aanmoediging

27 januari 2014

Bloemetje voor De Key als aanmoediging

Naar aanleiding van een actie van buurtbewoners en de SP, startte woningcorporatie De Key vandaag met een wijkspreekuur in de Architectenbuurt. "Tijd om een bloemetje aan te bieden als aanmoediging," aldus SP'er Erik Flentge, één van de initiatiefnemers van de actie.

Flentge: "Dit wijkspreekuur is een mooi eerste begin. De Key lijkt vooralsnog voornemens de problemen met wateroverlast echt aan te willen pakken. Een paar medewerkers van De Key bellen nu vanaf het spreekuur alle buurtbewoners die de buurtpetitie hebben ondertekend. Er wordt direct actie ondernomen waar dat kan. Vertrouwen van de bewoners is natuurlijk niet zomaar herwonnen. Echte structurele oplossingen van de problemen zijn hard nodig. Maar deze eerste actie van De Key is hoopgevend. Het bloemetje is bedoeld als stimulans om verder door te pakken."

Het wijkspreekuur van De Key kwam nadat de druk op de corporatie flink was opgevoerd door de bewoners. Flentge: "Bewoners hebben massaal de buurtpetitie ondertekend. Al sinds jaren is er in de Architectenbuurt sprake van grote wateroverlast: verstoppingen, overstromingen, lekkages en schimmelvorming. Achter de schermen verrichtte – los van de actie – Huurdersvereniging Oost veel werk voor de bewoners. De Key belooft nu een structurele oplossing te zoeken voor de problemen. Naast het wijkspreekuur wordt door externe bureaus onderzoek gedaan naar de oorzaak van de problemen. In samenspraak met de bewoners worden de vervolgacties bepaald. Voor buurtbewoners, die veel kosten hebben gemaakt als gevolg van de overlast, wordt onderzocht of er financiële compensatie kan worden gegeven."

Op de Facebook-pagina 'Architectenbuurt in actie' kunnen geïnteresseerden de ontwikkelingen volgen.