Verbeter zwemtijden voor gehandicapten

29 januari 2014

Verbeter zwemtijden voor gehandicapten

De SP wil dat stadsdeel Centrum toeziet op betere zwemtijden voor gehandicapten in het Marnix. Gehandicapten vragen hier al jaren om, maar tot op heden zonder resultaat. Fractievoorzitter van de SP in het stadsdeel Nelly Duijndam: "Wij vinden het belangrijk dat ook gehandicapten terecht kunnen in het zwembad op voor hen gunstige tijden. Het stadsdeel steekt altijd veel geld in het zwembad en moet dus druk uitoefenen om betere zwemtijden voor gehandicapten voor elkaar te krijgen."

Nelly DuijndamAl sinds 2008 zijn gehandicapten met de directie van het Marnixbad in gesprek om minimaal 3 ochtenden per week het warmwaterbad open te stellen voor mensen met een functiebeperking. Het warmwaterbad bevindt zich naast het grote bad. Voor veel mensen is dit zwemmen van belang voor herstel of om bijvoorbeeld te kunnen blijven werken. Momenteel kunnen zij voor oefeningen alleen in de vroege maandagochtend van 7 tot 9 terecht en donderdag van 15 tot 16. In het weekend is er twee keer anderhalf uur tijd voor recreatief zwemmen. Dan is het echter te rumoerig om oefeningen te doen.

Op eerdere vragen hierover antwoordde stadsdeelbestuurder Oranje van D66 dat hij zich niet wilde bemoeien met de zwemtijden voor gehandicapten. Duijndam is verontwaardigd en zal het probleem opnieuw aan de orde stellen: "De vraag van de gehandicapten is alleszins redelijk. Het is onbegrijpelijk dat het stadsdeel zich zo passief opstelt. Het Marnixbad krijgt jaarlijks 2,5 miljoen subsidie van het stadsdeel, dan moet er ook genoeg ruimte zijn voor gehandicapte zwemmers."