Betaalbare woningen Bernardus hard nodig

10 februari 2014

Betaalbare woningen Bernardus hard nodig

De SP wil dat stadsdeel Centrum gaat aandringen op voldoende betaalbare woningen in De Makroon, de nieuwbouw van zorginstelling Bernardus aan de Marnixstraat. SP-fractievoorzitter in Centrum Nelly Duijndam: “Wij vinden het belangrijk dat mensen in hun eigen buurt oud kunnen worden. We moeten voorkomen dat alleen mensen met een hoog inkomen dat kunnen en dat anderen hun buurt uit worden verbannen. Wij zijn voor een gemengde stad, ook voor ouderen.”

Vrijdag 7 februari vierden genodigden de start van de bouw van de Makroon. In de nieuwbouw zijn  134 vrije sector huurappartementen gepland en 40 woningen voor zwaardere zorg. Iets verderop wonen de oude bewoners van het Bernardus in de tijdelijke instelling Groenhof. Deze bewoners kregen bij de verhuizing naar de Groenhof de garantie dat zij weer kunnen terugkeren in de nieuwbouw. De bewoners van Groenhof waren niet welkom bij de feestelijke viering.

Voor Duijndam is het een teken aan de wand dat de toekomstige bewoners van de nieuwbouw niet uitgenodigd werden en vraagt zich nu af wat zo’n terugkeergarantie betekent: “Hoe kunnen deze bewoners terugkeren als er  geen enkele goedkope huurwoning in de nieuwbouw is? Wij willen dat het stadsdeel hierover in gesprek gaat met Amstelring, de zorgaanbieder van het nieuwe Bernardus. Tot nu toe leunt het stadsdeel achterover, maar als er geen druk komt op Amstelring hebben de bewoners straks het nakijken. Wij willen voorkomen dat de bewoners over de stad worden verspreid, terwijl velen van hen in de buurt willen blijven wonen.”