Eindelijk renovatie en onderhoud voor Van der Pekbuurt

26 maart 2014

Eindelijk renovatie en onderhoud voor Van der Pekbuurt

Er is een akkoord tussen Ymere, huurders en de gemeente over de Van der Pekbuurt waardoor er nu eindelijk onderhoud en renovatie gaat plaatsvinden. De SP is hier blij mee. Woordvoerder wonen in Noord Frans Rein Jurrema: “Al negen jaar lang zetten bewoners zich met hart en ziel in voor behoud en renovatie van deze prachtige volksbuurt. Nu worden er eindelijk echte stappen gezet en komt er ook meer duidelijkheid voor de bewoners.”

Vorige week zijn de nieuwe plannen gepresenteerd om de van der Pekbuurt te renoveren. Een deel met 350 woningen zal de komende jaren grondig gerenoveerd worden. Ymere zal in de overige duizend woningen het achterstallig onderhoud aanpakken. Jurrema is vooral blij dat de huidige bewoners in hun buurt kunnen blijven en dat het merendeel van de woningen sociale huur zal blijven.

Al negen jaar strijden de bewoners, ondersteund door de SP, tegen de hartenwens van Ymere om de buurt te slopen. Jurrema: “Nu lijkt definitief behoud en renovatie van de buurt in zicht. En dat is te danken aan de inzet van velen in Noord; van buurtbewoners, van stadsdeelbestuurders, politici en ambtenaren, van Wijksteunpunt Wonen en van monumentenclubs en architecten. Daarmee wordt de van der Pekbuurt een voorbeeld van hoe het wel kan: geen massale sloop/nieuwbouw, maar op de buurt gericht maatwerk waarbij het belang van de bewoners voorop staat.”

Natuurlijk zal de SP de ontwikkelingen in de Van der Pekbuurt blijven volgen.