Begin jong met budgetvoorlichting

17 april 2014

Begin jong met budgetvoorlichting

Al voordat jongeren achttien zijn moeten ze goed worden voorgelicht over wat er op financieel gebied allemaal op hen afkomt zodra ze volwassen en zelfstandig worden. Dat zegt SP-bestuurder in Nieuw-West Erik Bobeldijk. “Als we erop tijd bij zijn voorkomen we een hoop ellende op latere leeftijd. Jongeren moeten zonder financieel blok aan hun been aan hun zelfstandige leven kunnen beginnen.”

Gisteren maakte Metro bekend dat steeds meer jongeren in Nieuw-West schuldproblemen hebben. Vorig jaar meldden 231 jongeren zich bij de schuldhulpverlening, het eerste kwartaal van dit jaar waren het er al 74.

Volgens Bobeldijk kan goede voorlichting al een hoop verschil maken: “Veel jongeren weten niet hoe het allemaal zit met studiefinanciering en zorgkosten, maar sluiten intussen wel dure contracten af voor mobiele telefoons. Ze weten vaak niet wat de consequenties van zo’n uitgave is. Het is goed dat we in Nieuw-West nu Project 125 hebben dat daar aan werkt. Dat project maakt verstandig met geld omgaan bespreekbaar onder jongeren. Zo moet duidelijk worden dat het maken van schulden niet moeilijk is, maar er vanaf komen wel.”