Laat bedrijfsleven meebetalen aan EK-voetbal 2020 (update)

23 april 2014

Laat bedrijfsleven meebetalen aan EK-voetbal 2020 (update)

(oorspronkelijk bericht 2-4-2014) De SP wil dat het bedrijfsleven mee gaat betalen aan de organisatie van het Europees Kampioenschap voetbal in 2020. Vandaag besluit Amsterdam zich officieel kandidaat te stellen als speelstad, de stad is bereid daarvoor 5 tot 8 miljoen euro op tafel te leggen. SP-raadslid Peter Kwint: “Een heel groot gedeelte van de opbrengsten van het evenement komen terecht bij het bedrijfsleven. Dan is het wel zo eerlijk als zij ook een financiële bijdrage leveren.”

In 2020 wordt het EK voetbal anders georganiseerd dan gebruikelijk. In plaats van één of twee thuislanden, wordt het EK door heel Europa georganiseerd. De SP vindt het goed dat Amsterdam haar best doet om één van de speelsteden te laten worden. Kwint: “Het is een mooi sportevenement. Vooral het bedrijfsleven zal veel geld verdienen aan het EK. Dan vinden wij het redelijk als zij ook een steentje bijdragen, in plaats van dat alleen de gemeente geld op tafel moet leggen. We hebben tijdens de inhuldiging van Koning Willem-Alexander vorig jaar gezien dat het bedrijfsleven graag bereid is een bijdrage te leveren aan de organisatie van een mooi evenement. Wij pleiten nu voor een vergelijkbare aanpak bij de organisatie van het EK.”