Voorkom financiële nood huurders

10 april 2014

Voorkom financiële nood huurders

De SP wil dat het stadsbestuur in actie komt om de financiële nood van Amsterdamse huurders tegen te gaan. Die nood dreigt, omdat de gemiddelde maandhuur de komende jaren stijgt met ruim 70 euro. Dat bedrag is nog los van de inflatie. SP-raadslid Erik Flentge: “Als deze voorspelling uitkomt krijgen veel huurders betalingsproblemen. Zover mag het niet komen. Wij roepen het stadsbestuur op in actie te komen.”

Momenteel is de gemiddelde maandhuur van een sociale huurwoning zo’n 460 euro. De verwachting van het Centraal Fonds Volkshuisvesting is dat die maandhuur over 8 jaar 646 euro bedraagt. In dat bedrag is ook inflatie meegerekend. Als die buiten schot wordt gelaten stijgt de huur naar 530 euro. Dat is een stijging van 70 euro per maand. De stijging is voor een groot deel veroorzaakt door zogenoemde verhuurdersheffing van de regering van PvdA en VVD in samenwerking met D66 en de kleine christelijke partijen. Flentge: "Door de heffing moeten corporaties jaarlijks 1,7 miljard afstaan aan de regering. Corporaties rekenen dat door aan de huurders. Eigenlijk is het dus gewoon een belasting voor de huurders. Het gevolg is dat veel van hen in de financiële problemen komen."

Volgens Flentge moet het stadsbestuur in actie komen: “Steeds meer onderzoeken wijzen op grote financiële problemen van huurders. Ik hoor dat ook in gesprekken met huurders. Rondkomen is nu al moeilijk, maar wordt nog moeilijker als deze huurstijgingen doorgaan. Het stadsbestuur moet aan de bak om die verhuurderheffing van tafel te krijgen, want dat is de bron van de problemen. Tot die tijd moet het stadsbestuur doen wat ze kan doen om nood te voorkomen. Zo moet de schuldhulpverlening voorbereid zijn op deze huurverhogingen. Ook moeten het stadsbestuur ervoor zorgen dat de woonkostenbijdrage voor huurders met een laag inkomen straks hoog genoeg is. Dit stadsbestuur  is er voor àlle Amsterdammers. Laten we voorkomen dat Amsterdam onbetaalbaar wordt voor een steeds grotere groep.” De SP heeft over de huurstijging schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.