Akkoord SP, D66 en VVD: Verandering, vrijheid en vertrouwen

12 juni 2014

Akkoord SP, D66 en VVD: Verandering, vrijheid en vertrouwen

Vandaag hebben SP, D66 en VVD hun onderhandelingsresultaat gepresenteerd. Tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren is hieraan gewerkt. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: “Het stoppen van marktwerking in de zorg, investeren in bouw voor lagere en middeninkomens en het fors vergroten van het bedrag voor armoedebestrijding zijn zomaar drie van de zaken waar we hard voor hebben geknokt. En met succes. Ik denk dat we met dit resultaat Amsterdam de komende jaren een stuk mooier kunnen maken.”

Nu het onderhandelingsresultaat is gepresenteerd, zijn de SP-leden aan zet. Op een speciaal belegde ledenraadpleging zullen zij hun mening over dit onderhandelingsresultaat geven. Ivens: “Ik kijk uit naar de bijeenkomst. Wij hebben ons stinkende best gedaan om er zoveel mogelijk voor Amsterdammers uit te halen. Of dat genoeg is, laat ik graag aan onze leden.”

Waar het afgelopen stadsbestuur juist bovenop het landelijk beleid de sociale woningvoorraad extra inkromp, wil dit akkoord de afname zoveel mogelijk beperken. Daarnaast wordt 80 miljoen geïnvesteerd in nieuwbouw. Scholen krijgen zoveel mogelijk een conciërge en schoolgebouwen worden eindelijk gezond voor kinderen. De doorgeslagen toetsdrift in het onderwijs wordt een halt toegeroepen en taalonderwijs wordt toegankelijker en betaalbaarder. Aanbestedingen in de zorg zijn van de baan en de hulp bij huishouding wordt niet langer gebaseerd op leeftijd en het aantal benodigde uren, maar op de inschatting van de vakman of –vrouw. De huisarts of wijkverpleegkundige bepaalt of iemand zorg nodig heeft, niet de leeftijd.

Daarnaast wordt armoede actief bestreden, met maar liefst 20 miljoen per jaar extra. Zo worden het jeugdsportfonds en het jeugdcultuurfonds uitgebreid waardoor arme kinderen vaker kunnen sporten of naar de muziekvereniging kunnen. De gemeente maakt een einde aan het onbetaald werk van uitkeringsgerechtigden. Mensen die werkervaring opdoen vanuit een uitkeringssituatie krijgen minimaal het minimumloon of het minimum CAO-loon. Ook kunnen mensen tijdelijk maatschappelijk nuttig werk doen in het onderwijs, in de zorg, of in het handhaven van de openbare orde. Tenslotte worden de bezuinigingen op cultuur van het vorige stadsbestuur teruggedraaid en wordt geïnvesteerd in sport.

Ivens: “Natuurlijk hebben we compromissen moeten sluiten, stevige compromissen zelfs. Denk aan erfpacht, denk aan de citymarketing, denk aan een extra wethouder. Maar daar staan grote resultaten tegenover. Ik heb er vertrouwen in dat we hiermee de basis leggen voor de sociale verandering, die de Amsterdammer in de stembus heeft gezegd te willen.”