Ivens en Vliegenthart geïnstalleerd als wethouder

18 juni 2014

Ivens en Vliegenthart geïnstalleerd als wethouder

Woensdag zijn Laurens Ivens en Arjan Vliegenthart geïnstalleerd als wethouder. Zij nemen namens de SP plaats in het nieuwe stadsbestuur. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat er SP’ers in het Amsterdamse stadsbestuur zitten.

Arjan Vliegenthart (links) en Laurens Ivens. (Foto: Nynke Vissia)

Laurens Ivens (1977) was van 2006 tot 2014 lid van de Amsterdamse gemeenteraad, de laatste vier jaar als fractievoorzitter. Daarvoor was hij voorzitter van de SP-afdeling Amsterdam. Laurens is econoom en werkte als collectieve belangenbehartiger bij de ANWB op het gebied van mobiliteit. Laurens woont in de Indische Buurt in Oost. Als wethouder is hij verantwoordelijk voor de portefeuilles Bouwen, Wonen, Wijkaanpak en Dierenwelzijn.

Arjan Vliegenthart (1978) is politicoloog en zat van 2007 tot 2014 in de Eerste Kamer. Hij doceerde jarenlang politicologie (internationale betrekkingen) aan de Vrije Universiteit. Daarnaast was hij medewerker en later directeur van het wetenschappelijk bureau van de SP. Arjan was vier jaar lid van het afdelingsbestuur van de SP in Amsterdam. Hij groeide op in de stad en woont nu met zijn vrouw en kinderen in Bos en Lommer. Als wethouder is hij verantwoordelijk voor de portefeuilles Werk, Inkomen, Participatie en Armoede.

Peters fractievoorzitter, Bakker nieuw raadslid

Doordat Laurens Ivens wethouder is geworden, is hij automatisch geen raadslid en fractievoorzitter meer. Daniël Peters volgt Ivens op als fractievoorzitter, hij is sinds drie maanden raadslid en was daarvoor acht jaar SP-fractievoorzitter in stadsdeel Noord.

Tiers Bakker, tot gisteren SP-fractievoorzitter in stadsdeel Oost, neemt de vrijgekomen plek in de gemeenteraad in. Hij stond op de zevende plek op de kandidatenlijst voor de raadsverkiezingen.