Breng grootste raddraaiers rond stadion in kaart

14 augustus 2014

Breng grootste raddraaiers rond stadion in kaart

SP-raadslid Peter Kwint wil weten wat ertoe heeft geleid dat ME vorig jaar voorafgaand aan Ajax-Cambuur gedwongen was pistolen te trekken om grootscheepse rellen te voorkomen. “Er lijkt hier van alles mis gegaan te zijn en het scheelde niks of er werd op hooligans geschoten of een massale vechtpartij was uitgebroken. Weten we wel wie deze mensen zijn? En hoe houd je ze ver bij het stadion vandaan? Ik ben het zat dat een vader met een jong kind niet meer naar het stadion durft omdat hij bang is hier middenin te belanden.”

Voorafgaand aan de wedstrijd Ajax – Cambuur waren er grote ongeregeldheden. Honderden voetbal-‘supporters’ zochten de confrontatie met elkaar en met de politie. Volgens  AT5 en Parool had dat er onder andere mee te maken dat een grote groep Cambuuraanhangers bij metrostation Strandvliet werd afgezet, vlakbij een grote groep Ajaxfans. De mobiele eenheid kwam tussenbeide. Volgens de berichten konden maar weinig relschoppers worden geïdentificeerd en vervolgd worden.

De SP wil opheldering over de misstanden rondom de bewuste voetbalwedstrijd. Kwint: “Allereerst wil ik graag weten wat er precies gebeurd is en waarom die groepen relschoppers zo dicht bij elkaar terecht kwamen. Maar ook wil ik uitleg over wat er gedaan is om degenen die de fout in gingen aan te pakken. Want om zulke misstanden in het vervolg te voorkomen is het belangrijk dat er een reële pakkans is. Vorig jaar hadden we dezelfde discussie na afloop van Ajax-Celtic en toen bleek dat de gemeente totaal geen kijk heeft op een nieuwe generatie piepjonge Ajax-hooligans. Als je niet weet wie de leiders in zo’n groep zijn, is het wachten op het volgende incident.”