Verklaring over terugtrekking uit organisatie Palestinademonstratie

23 augustus 2014

Verklaring over terugtrekking uit organisatie Palestinademonstratie

Het geplande optreden van twee dubieuze sprekers, het totale gebrek aan coördinatie en de reeks extremistische uitingen op de Facebookpagina van de demonstratie heeft de SP doen besluiten zich terug te trekken uit de organisatie van de Palestinademonstratie op de Dam van zaterdag. De SP was via haar jongerenorganisatie ROOD gevraagd een bijdrage te leveren aan het organiseren van het evenement en had daar ook een bestuurslid afgevaardigd.

Er is met het betreffende bestuurslid nooit contact opgenomen door hoofdorganisator Back to Palestine. Donderdag stuurde deze organisatie een persbericht waarin zij meldde dat op de demonstratie van zaterdag voormalig leider van de Arabisch-Europese Liga Dyab Abou Jahjah en Rachid Appa El Gazaoui zouden optreden. De SP stond onder dat persbericht als medeorganisator, maar heeft het voor verzending nooit gezien. Ook wist de SP niet van de sprekers.
SP-voorzitter Chris Schaeffer: "Abou Jahjah is bekend van de uitspraak dat Saddam Hussein een martelaar is en Appa vergelijkt Israël met nazi-Duitsland. Wij kunnen en willen niet de verantwoordelijkheid dragen voor een demonstratie waar deze mensen optreden en mogelijk meer van dat soort uitspraken doen. Daarom hebben we ons ook teruggetrokken.”

De argumenten die Back to Palestine aandraagt ter ondersteuning van de demonstratie waren voor de SP ook een reden om zich terug te trekken. Nederland wordt een van de trouwste bondgenoot en ondersteuner van een moordlustig bezettingsleger genoemd, premier Rutte zou terreur rechtvaardigen en de Nederlandse media vindt zij medeplichtig. Dit gaat de SP te ver.