Kijk kritisch naar aantal perswoordvoerders gemeente

19 september 2014

Kijk kritisch naar aantal perswoordvoerders gemeente

SP-fractievoorzitter Daniël Peters wil dat de gemeente kritisch kijkt naar het aantal woordvoerders  en onderbouwt waarom er zoveel nodig zijn. Momenteel werken er 58 perswoordvoerders bij de gemeente, vijftien daarvan werken voor het stadsbestuur. Peters: “Niet alleen de wethouders hebben veel woordvoerders, maar ook alle gemeentelijke diensten hebben minimaal een eigen voorlichter of communicatieadviseur in dienst. Dit terwijl er maar een stuk of vijf journalisten zijn die zich permanent bezighouden met de Amsterdamse politiek.”

In antwoord op schriftelijke vragen van de SP blijkt dat de gemeente Amsterdam in totaal zo’n 290 voltijdsbanen aan communicatiemedewerkers heeft. Daaronder zijn 58 medewerkers die de pers te woord staan. Veel communicatiemedewerkers houden zich bezig met gemeentelijke voorlichting in geval van een crisis, maar ook over bijvoorbeeld de vuilnisophaal. Communicatiemedewerkers beheren ook de website en de gemeentelijke krant.

Peters: “Natuurlijk is het belangrijk dat de gemeente mensen in dienst heeft om Amsterdammers op de hoogte te houden van dingen die de bewoners aangaan. Maar 290 fte aan communicatiemedewerkers is wel erg veel. Ik roep het stadsbestuur op een degelijke communicatieplan uit te werken en in ieder geval kritisch te kijken naar het aantal woordvoerders. Er wordt momenteel binnen de hele gemeente bezuinigd, dan moet men ook hier kritisch naar kijken.”