Laat mensen met beperking plezierig wonen

19 september 2014

Laat mensen met beperking plezierig wonen

SP-raadslid Remine Alberts wil dat de gemeente initiatieven voor zorgwoningen in leegstaande gebouwen gaat ondersteunen. Alberts: “Er is een groot gebrek aan geschikte zorgwoningen en de mensen met een licht verstandelijke beperking hebben daar last van. Er ontstaan nu van onderop mooie initiatieven, en ik roep het stadsbestuur op om zulk soort initiatieven voor kleinschalige opvang in de buurten van Amsterdam te ondersteunen.”

Uit onderzoek van het Landelijk Platform GGZ en de Patiëntenfederatie NPCF blijkt dat veel mensen met een licht verstandelijke beperking niet tevreden zijn met hoe ze wonen. Er is een groot gebrek aan voor hen geschikte woonruimte waardoor veel mensen met een beperking nauwelijks iets te kiezen hebben. Uit het onderzoek bleek dat mensen die wel zelf hun woning en woonomgeving konden uitzoeken, zich na de verhuizing veel beter voelden: ze konden beter functioneren en hadden minder gezondheidsproblemen dan voor de verhuizing.

Wat Alberts betreft moet de gemeente de bevindingen van het onderzoek ter harte nemen: “Als de gemeente eraan kan bijdragen dat mensen met een licht verstandelijke beperking gelukkiger kunnen wonen, moeten we daar ons best voor doen. Een mooi voorbeeld is de voormalige Kraaipanschool in de Transvaalbuurt in Oost. Die school en de directe omgeving is in de afgelopen jaren omgetoverd tot een levendig woon- en zorgcentrum. Ik hoop dat er meer initiatieven zoals de Kraaipanschool kunnen worden ondersteund. Er is genoeg leegstaande ruimte die op deze manier kan worden benut.” De SP heeft over dit onderwerp een initiatiefvoorstel ingediend in de gemeenteraad.