Amsterdam breidt armoedeaanpak flink uit

22 oktober 2014

Amsterdam breidt armoedeaanpak flink uit

Het Amsterdamse stadsbestuur komt met een uitbreiding van de armoedeaanpak. SP-wethouder Arjan Vliegenthart verruimt de inkomensgrens voor armoedevoorzieningen van 110% naar 120% van het wettelijk sociaal minimum. Hiervoor wordt 20 miljoen euro extra uitgetrokken. Vliegenthart: “De dikte van je portemonnee mag niet uitmaken of je wel of niet meedoet in Amsterdam.”

Door de maatregel kunnen 15.000 extra huishoudens een beroep doen op de regelingen ter bestrijding van armoede. In die groep zitten onder meer 5.000 werkenden maar ook 8.000 arbeidsongeschikten, chronisch zieken en pensioengerechtigden. Een derde van het extra geld gaat rechtstreeks naar zo’n 6.500 kinderen die in armoede opgroeien. Voor hen is er een vergoeding voor de aanschaf van schoolboeken en er is een bijdrage voor de sportcontributie en de aanschaf van een PC.

Daarnaast wordt de proef met het gratis openbaar vervoer voor minimaouderen doorgezet. De identiteitskaart voor mensen met een laag inkomen wordt gratis. Ook komt er een gratis aanvullende ziektekostenverzekering. Vliegenthart: “ Veel Amsterdammers met een minimuminkomen komen elke maand tekort. Hierdoor kunnen kinderen niet op schoolreisje en leven anderen in een isolement. Dat willen we niet in deze stad. Hier moet iedereen mee kunnen doen.”