Maak ouderenwoningen van voormalig verpleeghuis Wittenberg (update)

23 oktober 2014

Maak ouderenwoningen van voormalig verpleeghuis Wittenberg (update)

(oorspronkelijke bericht 16-10) De SP wil voormalige zorginstelling de Wittenberg aan de Nieuwe Keizersgracht geschikt maken voor ouderenwoningen. De SP roept het stadsdeelbestuur daarover in gesprek te gaan met de eigenaar van het gebouw, de Evangelisch Lutherse Diaconie. SP- fractievoorzitter in Centrum Nelly Duijndam: “Er is een groot tekort aan ouderenwoningen in het stadsdeel, juist omdat zorginstellingen sluiten en mensen langer thuis moeten blijven wonen. Dit is daarvoor een hele mooie kans.”

De laatste bewoners verlieten deze week het verpleeghuis op de hoek van de Nieuwe Keizersgracht en de Roetersstraat. De eigenaar van het gebouw heeft plannen om het complex te verbouwen tot short-stay hotel. Dat is een hotel waar gasten voor de periode van een week tot zes maanden een appartement kunnen huren.

De SP wil dat het stadsdeelbestuur over deze plannen in gesprek gaat met de eigenaar. Duijndam: “Eerder al heeft het stadsdeel geconcludeerd dat er al genoeg hotelruimte is in de binnenstad maar te weinig ouderenwoningen. Dan kom ik toch vrij snel tot de conclusie dat je beter kunt kiezen voor ouderenwoningen dan een short-stay hotel. Op die manier blijft het centrum ook bewoonbaar voor zijn oudere inwoners, in plaats van dat ouderen naar complexen aan de rand van de stad worden verbannen.”

Update 23-10-2014

Op verzoek van SP, PvdA, GroenLinks en D66 gaat het stadsdeelbestuur in gesprek met de eigenaar van de Wittenberg. Het doel is te kijken of er woningen kunnen komen in plaats van shortstay appartementen. Ook wordt er gekeken welke regels precies van toepassing zijn op de short stay in de Wittenberg. Als dit duidelijk is wordt er bekeken of het mogelijk is de shortstay niet toe te staan in de Wittenberg.

Duijndam: “Dat is echt een omslag in het denken van het stadsdeel. Daar ben ik blij mee. Want wij vragen al lange tijd om een rem op nieuwe hotel- en shotstayinitiatieven. Beter is het om meer aandacht te hebben voor woningen voor bijvoorbeeld ouderen. In plaats van alle ruimte te geven aan vastgoedeigenaren, wordt er nu gekeken naar wat het stadsdeel nodig heeft. Daarnaast gaat het stadsdeel aan de slag om de bestemmingsplannen aan te passen zodat er in de toekomst niet nog meer shortstay in het stadsdeel bij komt. Ik hoop echt dat ertoe leidt dat er (ouderen)woningen komen in de Wittenberg.”