Stel meldpunt in voor hervormingen zorg, participatie en jeugdzorg

1 oktober 2014

Stel meldpunt in voor hervormingen zorg, participatie en jeugdzorg

De SP wil dat de gemeente een meldpunt gaat instellen voor problemen bij de veranderingen rondom de zorg, participatie en jeugdzorg. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: “Er gaat veel veranderen, bijvoorbeeld in de zorg voor uit huis geplaatste kinderen of dagbesteding voor demente ouderen. Het is belangrijk om dingen die misgaan snel in beeld te hebben. Dan kan de gemeente direct actie ondernemen.”

Momenteel werkt de overheid aan een grote overheveling van taken van het rijk naar de gemeentes. Op de gebieden zorg, participatie en jeugdzorg moeten de gemeentes taken overnemen van het rijk. Tegelijkertijd krijgen gemeentes daar wel minder geld voor.

Peters: “Het gaat om enorme reorganisaties. Daarom moet de gemeente er rekening mee houden dat niet alles in één keer goed gaat. Dat is wel zo realistisch want het blijft immers ook mensenwerk. Maar juist omdat het gaat om zorg voor kwetsbare mensen, moeten we wel meteen ingrijpen als het ergens niet goed gaat. Een goed en toegankelijk meldpunt kan daarbij helpen.” De SP zal het voorstel vandaag indienen in de gemeenteraad.