SP geeft groen licht voor versnelling nieuwe zeesluis

26 november 2014

SP geeft groen licht voor versnelling nieuwe zeesluis

De SP gaat akkoord met de versnelde aanleg van een nieuwe zeesluis bij IJmuiden. De SP doet dat na toezeggingen dat het stadsbestuur afspraken gaat maken met de haven over verduurzaming en banen. SP-raadslid Tiers Bakker: “Op die manier zorgen we tegelijkertijd voor een groene, een sociale, en een economisch verantwoorde toekomst voor de haven.”

De zeesluis bij IJmuiden zou oorspronkelijk in 2029 worden vervangen voor een nieuwe en grotere zeesluis. Vanwege de groei van de overslag in de Amsterdamse haven wordt dit nu tien jaar vervroegd. Dat voorkomt dat de sluis de verkeerstroom niet meer aan kan. Versneld aanleggen van de zeesluis kost 105 miljoen euro. De gemeente betaalt in eerste instantie niets voor de versnelling. Het havenbedrijf gaat de versnelling zelf betalen door een lening af te sluiten bij een bank. Pas als dit niet lukt, zal de gemeente een lening verstrekken, die het havenbedrijf vervolgens terug moet betalen.

Door de versnelde aanleg van de zeesluis kan de haven blijven doorgroeien. Bakker: “Dat is goed voor de economie. En die groei levert uiteindelijk meer op dan de 105 miljoen die de versnelling kost. Maar wij willen wel groei waar iedereen beter van wordt. Daarom is het goed dat er afspraken komen over perspectiefbanen, banen waarmee werkzoekenden weer aan de slag kunnen. Ook komen er afspraken over verduurzaming.”

In het verleden is de SP kritisch geweest op de versnelde aanleg van de zeesluis. Bakker: “Tot voor kort werd er altijd gesproken over een gift van de gemeente aan het havenbedrijf voor de aanleg van de nieuwe zeesluis. Dat is nu niet het geval. Het havenbedrijf gaat zelf een lening afsluiten en moet die ook zelf terugbetalen. Dat en de afspraken over werk en verduurzaming, maakt dat we dit project nu kunnen steunen."