Gemeente maakt ombouw verzorgingshuizen tot sociale huurwoningen mogelijk

30 januari 2015

Gemeente maakt ombouw verzorgingshuizen tot sociale huurwoningen mogelijk

Met ondersteuning vanuit de gemeente worden vier leegstaande verzorgingstehuizen omgebouwd tot sociale huurwoningen voor jongeren en ouderen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Ik ben blij dat we als gemeente hier een duwtje in de goede richting kunnen geven. We bouwen niet alleen om tot woonruimte, waar een grote behoefte aan is, maar ook nog eens tot betaalbare woonruimte. Dat is een hele mooie bestemming voor ruimte die anders leeg zou komen te staan.”

De verzorgingstehuizen  De Den (Nieuw-West), het Sint Augustinus- klooster (West), het A.H. Gerardhuis (Nieuw-West) en De Boeg (West) worden omgebouwd tot woonruimte. Er komen in totaal 274 woningen voor jongeren en 68 seniorenwoningen. De verzorgingstehuizen komen leeg te staan, doordat er door  rijksbezuinig- ingen steeds minder plek is in een zorginstelling.

De gemeente investeert 1,2 miljoen om de ombouwplannen mogelijk te maken, de corporaties betalen het overige deel. Ivens: “We hebben in totaal ongeveer achtmiljoen beschikbaar om het ombouwen van leegstaande panden tot woningen op gang te helpen. 1,2 miljoen wordt nu besteed aan het ombouwen van de verzorgingstehuizen, samen met de corporaties. We trekken vijf miljoen uit voor panden die niet in handen zijn van corporaties, zoals leegstaande kantoorpanden.”