Plannen appartementenhotel Wittenberg op losse schroeven

5 februari 2015

Plannen appartementenhotel Wittenberg op losse schroeven

De plannen om voormalig verzorgingstehuis Wittenberg om te bouwen tot een short stay-hotel, staan op losse schroeven. Fractievoorzitter van de SP in stadsdeel Centrum Nelly Duijndam: “Dat zet de deur open voor een betere oplossing. Tot nu toe woonden er vooral ouderen in het verzorgingstehuis, wat ons betreft blijft het in de toekomst een plek waar mensen kunnen wonen, liefst ook weer voor ouderen.”

Afgelopen najaar presenteerde de Lutherse Diaconie de plannen voor  een short stay-hotel in het voormalige verzorgingstehuis Wittenberg in de Plantagebuurt. Een short stay-hotel is een hotel waar gasten voor de periode van een week tot zes maanden een appartement kunnen huren. De plannen riepen veel weerstand op bij de buurtbewoners, die vreesden voor overlast.

Op verzoek van onder meer de SP heeft het stadsbestuur en het stadsdeelbestuur gesprekken gevoerd met de eigenaar van het gebouw. Daaruit bleek dat een short stay-hotel niet zo maar mag. Het gaat immers om een plek waar eerst mensen woonden, die zou moeten worden omgebouwd naar een plek die geen woonbestemming heeft. Dat heet woningonttrekking, en daar is een vergunning voor nodig. Zo’n vergunning had de Diaconie nog niet aangevraagd.

Duijndam: “Er is een groot gebrek aan woonruimte in de stad. Het is goed dat de woonruimte die er is, beschermd wordt en niet wordt omgebouwd tot hotels. Ook niet tot short stay. Want anders vererger je alleen maar de woningnood, terwijl we die juist moeten bestrijden.”